Händelserik dag..

Ja, det har det verkligen varit.

Började med en tripp till förlossningen, men inte riktigt än.. ;) Kul o va tillbaka! :D Några va nya men de flesta kände igen mig o va jättetrevliga! :D
Åka till ÖRS och rida, julhäst började ju idag. Red Jacques alltså, och jevlar vad det var skumt!! Från att ha ridit ponny i 8 år till att knappt rida alls på ½ år, till att rida stallets största häst - det märks! Det tog nog ungefär en timme innan det började kännas bra och jävlar vad jag fick jobba - behövde driva asmycket med benen och mota fram honom till bettet, samtidigt som jag skulle lyckas samla och fånga upp denna maffiga häst med händerna.. Skav i händerna som heter duga! (hatar o rida i vantar). Den sista halvtimmen gick dock jättebra och han lossnade helt i munnen, slappnade av i halsen och sköt upp ryggen - urhärligt!! :D
Åka till center syd och träffa idolerna. Sjukt ballt det var att spela fjortis där med Jénny, Sofie och Sandra. Folk kröp på marken in och det var värre tryck än vad jag någonsin upplevt! Helt sanslöst :P Men, det var skojigt iallafall och Robin är gullig! :)

Måste dessutom berätta om något som hände på väg till stallet:
Satt och smsa i bilen när mamma helt plötsligt tvärbromsar och ställer bilen nästan mitt över hela vägfilen. När jag tittar upp ser jag att en man gjort samma sak framför oss. I vägrenen ser jag nämligen en lös kamphund som har ett stadigt mungrepp om en katt, som kämpar något fruktansvärt för att komma loss. Instinktivt springer jag ut i vägen och klappar händerna, stampar högt och gör ett hästljud (eller ja, ett ljud man gör till hästar när man vill få deras uppmärksamhet i lite negativ bemärkelse, för att berätta att dom gör något fel). Som tur var blir hunden lite paff och stannar upp, varpå katten kommer loss och flyr in i buskarna. När hunden då börjar smyga runt mig med en sjukt läskig blick kommer jag på att det kanske inte var så smart att reta upp en lös kamphund.. Men, lyckligtvis så kommer ägaren då och så fick han en utskällning som heter duga.
Så, vad tycker man om kamphundar?  - I det läget ville jag bara smälla till hunden, men såhär i efterhand fattar man ju att det är ägaren som skulle haft en smäll. För även om i princip alla hundattacker mot människor är av kamphundar, finns det inget som säger att en kamphund inte kan bli hur snäll som helst. På samma sätt som en naturligt livlig hund (som tex en collie) kan vara hur lugn som helst, kan en "naturligt" aggressiv hund (som en kamphund) vara from som ett lamm. Om en kamphund bara sätts på plats från början, och lär sig vem det är som bestämmer, tror jag inte alls att de hade varit något problem. Men, vad gör man i hundattacksituationer? Det vanligaste är väl att hunden avlivas.
Egentligen tycker inte jag att detta är varken vettigt eller rättvist. Varför ska hunden få lida för att hundägaren inte har uppfostrat den rätt? Varför ska hunden bli dödad av polisen för att dens ägare inte tog sitt ansvar? Vilket av detta är hundens fel? Nej, inte ett smack. Men, samtidigt kan jag ju inte heller komma på någon bättre lösning.. Jag vet bara, att en hund som ger sig på ett djur eller en människa (med ett sådant syfte som hunden idag) inte är frisk. Och kan man lära gamla hundar att sitta? (eller rättare sagt - bli snälla)


(för er som undrar så vet jag inte hur det gick med katten. Vi var några som kröp runt vid buskarna men såg ingenting. Eftersom att vi varken såg eller hörde något jämrande från buskarna kan vi väl bara hoppas på att katten klarade sig så pass bra att den har sprungit därifrån.. - men det var inte långt ifrån att den blev totalslaktad).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0